23 września 2013

Monitoring należności - na czym polega?

W czasach kryzysu prawie wszystkie firmy i przedsiębiorstwa mają trudności z egzekwowaniem długów od swoich klientów. Dlatego też firmy windykacyjne oferują usługę, określaną jako monitoring należności. Takie usługi ciągle zyskują na znaczeniu, ponieważ powszechnie wiadomo jak ważna dla funkcjonowania przedsiębiorstwa jest płynność finansowa.

Skuteczny i efektywny monitoring należności poprzedza czynności windykacyjne i polega na częstym kontakcie telefonicznym z klientem, na przypominaniu mu o upływających terminach płatności czy badaniu poziomu zadowolenia z usługi. Monitoring należności opiera się także na kontroli wysokości uiszczanych wpłat. Są to działania prewencyjne, zapobiegające powstawaniu nieuregulowanych płatności. Dzięki temu można na bardzo wczesnym etapie uniknąć sytuacji, w których następuje opóźnienie wpłaty.

Monitoring należności ma na celu motywowanie i dyscyplinowanie klientów do regularnych płatności. Jego niewątpliwą zaletą jest fakt, iż eliminuje ryzyko strat i przeciwdziała powstawaniu zatorów płatności.

W wypadku gdy termin zapłaty minął, firma windykacyjna rozpoczyna wysyłanie pism ponaglających do zapłaty oraz powinna poinformować dłużnika o konsekwencjach jego działania. Jeśli te zabiegi nie przyniosą pożądanych rezultatów, co raczej należy do rzadkości, następuje windykacja należności.

Monitoring należności jest zalecany przedsiębiorstwom, które nie lubią ryzykować, chcą mieć kontrolę nad terminami i wysokością uiszczanych wpłat. To zapewnia im stabilność oraz płynność finansową.