1 sierpnia 2012

Corporate governance

Zarządzanie spółką jest wieloaspektową złożoną działalnością. Świadomość tego, doprowadziła do spisania zbioru zasad określających właściwe postępowanie dotyczące prowadzenia spółek. Tzw. zasady dobrych praktyk zebrane zostały po raz pierwszy w dokumencie "Dobre praktyki w spółkach publicznych 2002". Obejmują one zarządzanie spółkami giełdowymi, działania rad nadzorczych i akcjonariuszy.

Zasady te są wykładnikiem ładu korporacyjnego (ang. corporate governance). Jego celem jest dobry nadzór i zarządzanie przedsiębiorstwami, co w dużej mierze ma wpływ na kształtowanie wizerunku firmy, wzbudzanie zaufania wśród klientów oraz zwiększanie wiarygodności firmy, np. poprzez badanie sprawozdań finansowych. Pomocne jest w tym wypadku utrzymywanie stałej współpracy z kancelariami świadczącymi usługi prawne.

Wszystkie działania mające wpływ na wzrost atrakcyjności i rzetelności firmy na rynku, pozwalają tym samym wzbudzać znacznie wyższą lojalność klientów i akcjonariuszy. Działania w obrębie dobrych praktyk są zatem niezbędnym warunkiem funkcjonowania współczesnej korporacji.